måndag, oktober 30, 2006

Vad är en blogg?


Lanserade ju frågan nedan, men har ännu inte svarat. Finns det någon definition som är allmänt vedertagen? Jag har ingen funnit. Det finns ju visserligen många dimensioner av en blogg, men det gör det ju av orden "bil", "fågel", eller "träd" också. Vi borde kunna enas om en ultimat definition, en minsta gemensamma nämnare.
Är en blogg utan möjlighet att kommentera fortfarande en blogg? Om den publiceras i kronologisk ordning, med äldsta inlägget överst? Vad är den kritiska tiden innan den uppdateras alltför sällan för att få kallas en blogg?
Ett jämförande tankeexperiment: Är en bil utan hjul fortfarande en bil? En fågel utan vingar? Om jag plockar av näbben också? Vi plockar fjädrarna medan vi håller på. Utan att reta för många djurrättsaktivister flår vi den också. Är det en fågel? Om jag halstrar och griljerar den? Är det en fågel?
En fågel eller bil är lika djup som en blogg, så vilka drag kan vi enas om? Här finns ett försök att sammanfatta dem, men jag söker något som kan sammanfattas i en enda mening. Många har försökt, men kan vi göra det på svenska och nå konsensus så skulle det hjälpa mig i min vetenskapliga strävan efter det exakta, nåja, så sätt igång! Förslag emottages tacksamt!

Andra bloggar om: ,

söndag, oktober 29, 2006

Bloggar vs. Message Boards


Folk (inte 70-talister alltså) frågar mig när jag nämner mitt ex-jobb, vad det här med bloggar är för nåt egentligen. Det är bevisligen en befogad fråga, eftersom jag hela tiden har problem att komma med en bra förklaring.
"Typ en webbaserad journal med inlägg publicerade i omvänd kronologisk ordning med möjlighet för läsare att kommentera....."
En vanlig reaktion blir förstås "jaså, som en dagbok på internet ungefär", medan all-time-favoriten är frågan "men vad är skillnaden på det du beskriver och ett vanligt forum?"
I dag ska jag äntligen leverera ett konkret svar på den frågan med hjälp av en man vid namn Lee LeFever (omöjligt hans kristna namn) som till för ett år sedan skrev om bland annat företagsbloggar på sin blogg Common Craft.
Nu reser han jorden runt, men redan för två år sedan sammanställde han en bra översikt av skillnaden mellan bloggar och forum. Så, här mamma. En bit på vägen mot begriplighet.

Andra bloggar om: , ,

onsdag, oktober 25, 2006

Bloggmarionetter

En kursare tipsade mig om den här sidan, av en snubbe som är sponsrad av ett företag för att nämna (produktplacera) deras produkt i sin blogg med jämna mellanrum. En snabb googling får mig att förstå att det här tilltaget debatterades en del för två år sedan.
Är det någon som vet om det här har blivit vanligt sedan dess? Den här semi-inkognito-metoden är ju definitivt ett annat sätt för företagen att använda bloggar, snyggare än de fejkade bloggar man hört talas om, men inte helt rumsrent va? Vad gör det med trovärdigheten? Tror man på produkten när man vet att avsändaren får pröjs för att tycka om den?

Andra bloggar om: , ,

tisdag, oktober 24, 2006

Företagsbloggar eller verksamhetsbloggar?

Jag kunde presenterat Fredrik Wackå lite mer formellt i går. Jag har sett honom omnämnas som något av en svensk företagsblogg-guru, även om jag inte tror att han kallar sig det själv. Han bloggar själv på www.wpr.se och förut drev han sajten CorporateBlogging.Info. Båda har fungerat som väldigt bra resurser i mina förberedelser. Kudos.
Mer om den där listan han håller sig med. Wackå dristar sig också till att släppa in vad han kallar organisationsbloggar, alltså bloggar från det offentliga Sverige, såsom bibliotek eller Stockholms Universitet för den delen. Så om jag inte hade nog med urvalsproblem igår har jag det nu. Värre än att välja rätt jeans-märke, fast ändå mycket färre att välja bland.
Alltså, ska jag begränsa mig till rena företagsbloggar eller även inkorporera organisationsbloggarna? (FYI har jag redan valt bort journalistiska och politiska bloggar) Då får vi hitta på ett nytt namn för ämnet på ex-jobbet. Medarbetarbloggar har jag sett omnämnas. Själv vill jag lansera verksamhetsbloggar. Up for grabs!
Skulle gärna omfamna hela cabanan, Dieselverkstaden är till exempel ett exempel på en mycket bra verksamhetsblogg.
Men för att inte förvirra mer än nödvändigt känner jag mig tvungen att neka organisationsbloggarna. Ex-jobbet handlar nog fortfarande om företagsbloggar, enbart företagsbloggar och inget annat än företagsbloggar. Externa och offentliga sådana.

Andra bloggar om: , ,

Det inte fullt så naturliga urvalet

Jag har problem med urval. Har bestämt mig för att jag snarare vill vara bred än djup. Alltså snarare undersöka flera företagsbloggar än att djuppenetrera en eller ett fåtal, för att kunna säga något generellt om klimatet på svenska företagsbloggar. Men hur ska jag göra mitt urval?
De som är intresserade av företagsbloggar vet säkert att Fredrik Wackå är mannen med stort "M" i ämnet, och han har håller också en lista över svenska företagsbloggar. Att utgå från den vore en avgränsning i och för sig, men den är lite för omfattande för att jag ska klara av hela. Ett 10-tal känns mer rimligt.
Så hur välja de 10? Det lättaste vore ju att plocka de som bäst passar med de resultat jag förväntar mig komma fram till, men tyvärr är den metoden föga vetenskaplig, seriös eller ens accepterad.
Veckans Affärer har också en lista, en över Sveriges 100 största företag (efter omsättning 2004). Kanske kunde jag ta, säg, de 10 största företagen med bloggar. Men då är problemet att inget av de företagen har en blogg (vad jag vet – har inte hunnit titta noggrannt på 100 webbsidor än). "Aha! Men de kanske har interna bloggar", tänker ni. Visst, så bortsett från mödan att ta reda på det ska jag alltså välja om jag vill koncentrera mig på interna eller externa bloggar. Jag har hela tiden varit inställd på externa, eftersom de är de enda jag har sett och alla andra utan företagen också för den delen.
Kanske kan jag jobba "baklänges" och i stället hitta de 10 största företagen på Wackås lista?
Kanske är det den bästa idén jag har hittills...

Andra bloggar om: , ,

söndag, oktober 22, 2006

Länkar till blogg-uppsatser

Nu har jag ägnat några dagar åt att undersöka vilken tidigare forskning det finns på ämnet bloggar i allmänhet och företagsbloggar i synnerhet. En utmattande, inspirerande och skräckinjagande upplevelse (175 sidor? Det är ju inte rimligt?!).
De goda nyheterna: det har skrivits en hel del om bloggar.
De dåliga nyheterna: det har skrivits väldigt lite på svenska om bloggar.
Över allt tycks folk hänvisa till James Torios uppsats Blogs - A Global Conversation. Konstigt nog, och tyvärr, för den är ganska dålig. Han är nog bättre på PR får vi gissa.
Mycket av den forskning som finns annars kommer från blogforskningsprojektet Brog (Blog Research On Genre Project) som har en webbsida packad med uppsatser i ämnet. Into the Blogosphere är en liknande resurs med många texter.
Bridging the Gap: A Genre Analysis of Weblogs och Understanding Weblogs: a communicative perspective är två fristående uppsatser jag har hittat.
Däremot kunde jag bara hitta tre svenska uppsatser om bloggar, och inte en enda om företagsbloggar. De tre voro:
Daette aer aen daensk oppsats om hur mottagare tar till sig budskapet på företagsbloggar. Har fortfarande inte hajat nån titel...
The Voice of the Blog: The Attitudes and Experiences of Small Business Bloggers Using Blogs as a Marketing and Communications Tool, skriven av en Jeffrey Hill, fungerar väldigt bra tycker jag.
En tredje som rör företagsbloggar är Blogging the Market - How Weblogs are turning corporate machines into real conversations. Har dock inte hunnit läsa den än.
Espen Andersens Using Wikis in a Corporate Context har egentligen med företagswikis att göra, men innehåller så många gemensamma beröringspunkter att jag ändå valde att ta upp den här.

Andra bloggar om: , ,

torsdag, oktober 05, 2006

Ex-jobbet "live" på Writely

I dag hade vi vårt första seminarium om arbetsformerna kring ex-jobbet, jag tilldelades en handledare och fick en snilleblixt.
Jag tänker nämligen klä av mig naken, just här inför er alla. Åtminstone känns det så. Jag tänker lägga upp mitt arbete med den faktiska uppsatsen jag skriver, så att ni alla kan se hur arbetet fortlöper i realtid. Jag skriver arbetet på Writely och publicerar länken till dokumentet här. "Work in progress" får det heta. På så sätt hoppas jag få värdefulla kommentarer och tips allt eftersom texten växer fram.
Om det inte är att klä av sig naken vet jag inte vad...
(Ni får till och med kommentera längden...)

Nedräkningen har börjat. Det konkreta arbetet med ex-jobbet, som omfattar 10 poäng (alltså motsvarande en C-uppsats, med den enda skillnaden att detta arbete ska ha en tydlig koppling till en faktisk verksamhet – i detta fall typ alla företag som har en blogg...), börjar egentligen inte förrän andra veckan i november, så det blir väl i de krokarna som den första versionen börjar ta form på Writely. Men jag ska tjuvstarta lite och meddela om mina små förberedande framsteg, så kika in emellanåt!

10, 9, 8, 7...

Andra bloggar om: , ,

tisdag, oktober 03, 2006

Problemformulering börjar ta form...

I dag slängde jag ihop ett PM med försök till något som kan likna problemformulering – vad är det egentligen jag vill undersöka med företagsbloggarna? Utifrån det ska vi sedan komma över ens om en lämplig handledare för exjobbet. Så här såg det ut:


Ämne: Företagsbloggar

Syfte: Undersöka vad som skiljer företagsbloggen från "privata" bloggar. I vilken mån är de bloggar i den mening "det var tänkt"? Vad gör företagen med verktyget och varför? Vad kännetecknar denna (sub)genre av bloggar? (Många frågor, kanske läge att avgränsa sig...)

Teoretisk ram: Undersökningen kommer väl rimligtvis ske inom området diskursanalys huvudsakligen, kanske med knivsudd sociolingvistik.

Metod: Enkät bland företag om deras inställning till bloggar, hur och huruvida de utnyttjar dem/planerar göra det. Jämförande analys av ett urval existerande företagsbloggar mot ett representativt antal drag i "privata" bloggar. Risken är väl att det kan bli övermäktigt att analysera både företagsbloggar och andra bloggar. Förmodligen ställer jag min analys mot ett redan befintligt genreanalys av bloggar.

Resultat: Jag förväntar mig finna att företagen har dålig förståelse för bloggens dynamiska möjligheter och betydelse, att de ligger långt efter den stora blogosfären som sätter trenderna för den gängse bloggdiskursen och att de snarare använder den som ett statiskt marknadsföringsmedel än för att föra faktiska dialoger med sina kunder.


Andra bloggar om: ,

måndag, oktober 02, 2006

Blogg eller blog?

Eftersom det är en språkutbildning jag läser börjar man ju fundera - heter det blogg eller heter det blog? Är det ett svenskt ord (inlånat förstås) eller en "anglicism"? Eller är det både i och i ett slags ohelig allians mellan web(b) och det semi-svenska logg? Jag ser ju att de flesta kör med dubbel-G-versionen, men råder det total enighet?
Om vi anser att det är ett låneord borde det ju enligt svenskans alla regler skrivat med två "g". Som de flesta också har valt att göra, och som mina kursföreståndare säkert skulle råda mig att göra med för den delen. Tänk wire som vi lånat in och stavar vajer. Men hur är det flyer? När talar man nånsin om dela ut flajrar? Inte så vajert!
Och vad skulle substantivet för verksamheten att blogga kallas? Bloggning? Låter ju inte klokt.
Vad tycker du?
Heter det podcast eller podsändning? [ajpå'dd] eller [i:på'dd]?

Oh, let's call the whole thing off!

Andra bloggar om: , ,