tisdag, december 19, 2006

iScream, uScream, wiiScream: iPhone

Jag bara älskar hur det nyligen så namngivna "word-of-mouse" fungerar. Hela techdelen av bloggosfären har bubblat på om en stundande iPhone från Apple jag vet inte hur länge nu, och nådde kanske sin kulmen när Gizmodo förra veckan skvallrade att "iPhone släpps på måndag" (läs: igår).
Nog släpptes den, men inte av Apple. Cisco hade norpat varumärket redan 2000, och får nu en publicitet för sin nya telefon som man bara kunnat drömma om. De hade inte behövt lägga en krona för annonser på tekniksajter, varenda techblogg med självaktning skriver om telefonen och visar bilder på den. Visserligen är det få som pratar om vad telefonen är, bara vad den inte är: inte Apple.
Men vad bryr sig Cisco om det? Varumärket är redan inhamrat innan vi ens visste att telefonen fanns och hela mobilvärlden pratar om deras lur idag. Armarna i kors, låt bloggarna sprida ordet. Det är smart marknadsföring det.
Jag läste någonstans om vilket värde Coke+Mentos-filmerna uppskattades ha genererat, ser fram emot en liknande uppskattning av Cisco inom kort.

Företagsbloggstatistik galore!

Mer siffror!
För att förtydliga: 44 företagsbloggar ingår i studien. Bibliotek och skolor har fallit bort, dessutom företagsbloggar som varit aktiva i mindre än 2 månader eller har färre än 10 inlägg sammanlagt.
Uppdaterat: Jag har även valt bort bloggar som skriver på engelska, och bloggar som inte uppdaterats mer än en gång de senaste 3 månaderna. Utångspunkten har varit Wackås lista över svenska företagsbloggar per den 13 december, plus ett par egenfunna.

(Godtycklig) branschfördelning:
Webb/IT: 16 företag
Marknadsföring/Reklam/PR: 8 företag
Handel: 7
Design: 4

75% ligger under företagens toppdomän, 11 stycken är "outsourcade" till bloggdomäner som Blogger och Typepad.

Företagen inom design har klart mest engagerade läsare, och snittar 5,5 kommentarer per inlägg. Webb/IT-bloggarna snittar 0,75 kommentarer/inlägg, varpå handelns och marknadsförarnas läsare får skämmas med 0,36 respektive 0,34 kommentarer/inlägg.

måndag, december 18, 2006

Företagsbloggar i bloggosfären

Förra fredagen skrev jag att de svenska företagsbloggarna pga få utgående länkar, i allmänhet inte är del av den sk bloggosfären.
Här följer en rättelse, eller
"Bloggrullarna" är inte obefintliga. Av 44 företagsbloggar som jag har valt att kolla på har 39 procent en blogroll el likn. Några länkar bara till 1 eller 2 andra blogar, medan Björn Thomasson Design har 49 bloggar i sin rulle. Tar man bort extremerna länkar de med rulle, till i snitt 6,5 bloggar. Det är ju helt ok. Tar vi med de utan blogglänkar i beräkningen blir siffran 3,7. Utan Björn Thomassons blogroll: 2,6. Klar skillnad.
Detta gäller just länklistor, textinterna länkar i respektive inlägg har inte tagits med i beräkningarna. 75% hade externa textlänkar, somliga ett flertal, andra färre...

Företagsbloggar skrivs inte av människor, de skrivs av företag

Gjorde lite språkstatistiska beräkningar på bloggtexter och fann tydliga skillnader mellan företagsbloggar och privatpersoners bloggar. De senare är visserligen underrepresenterade i jämförelsen och utgör inget statstiskt säkerställt underlag, men det kan ge en fingervisning.
Är det någon som ser vad jag ser? Bloggkorpusen består av inlägg publicerade i november på 44 svenska företagsbloggar (eller de senaste 10 inläggen, beroende på vilken siffra som är högst). Privatpersonernas bloggar består av 5 slumpade bloggar (http://nyligen.se/slumpen), samt 5 ur Knuffs topp 50-lista (#10, #20, #30, #40, #50).
När börjar företagsrepresentanterna tala om sig själva i första person? Svaret finns här.



Rank



Rank

FTG-Bloggar1
och
Priv-bloggar1
det


2
att

2
och


3
i

3
jag


4
som

4
att


5


5
inte


6
det

6
är


7
är

7


8
en

8
en


9
för

9
som


10
med

10
inte

söndag, december 17, 2006

Heads up, ny företagsblogg trillar in...

Maria Arnholm är VD på Springtime, och bloggar sedan sen november.

fredag, december 08, 2006

Företagsbloggarna länkar inte, och andra iakttagelser...

Jag har velat lite mellan kvalitativ och kvantitativ metod i min genrebeskrivning av svenska företagsbloggar, och just nu har jag nog landat någonstans mitt emellan. Tanken var att lägga tyngden på en kvalitativ analys. Men eftersom det är så himla kul med statistik, och inte bara NHL-statistik, var jag tvungen att göra ett stickprov på 10 företagsbloggar:
  • Agria (Sofies blogg)
  • Akademibokhandeln (Görans blogg)
  • AMF Pension
  • Eniro
  • Järnringen
  • Kelkoo
  • Neea
  • Ostkompaniet (Hälsobloggen)
  • SBAB (Räntebloggen)
  • åkestam.holst
Jag undersökte:
  • Inlägg/dag
  • Ord/inlägg
  • Tkn/inlägg
  • Meningslängd
  • Förekomst av kommentarer
  • Förekomst av syndikering
  • Förekomst av multimedia (nån som har ett bättre ord? Känns lika häftigt som att skriva teleprinter...)
  • LIX (av någon anledning. Läste nyligen handfasta bevis (?) på att LIX är bull)
Om jag gör det här grundligt i uppsatsen kommer jag även att ta med antalet utgående länkar, eller åtminstone länkar till andra bloggar. En "intuitiv/empirisk" genomgång av hela den svenska företagsbloggfloran har gjort tydligt för mig att de är näst intill obefintliga. Företagsbloggarna i allmänhet är inte del av "bloggosfären". Det ska naturligtvis redovisas!
De här siffrorna representerar dock bara de senaste 10 inläggen sedan den 14 november. Det är svårt att säga något generellt om svenska företagsbloggar efter den här kollen, men det är tydligt att det finns stora skillnader bloggarna emellan.

Resultat: Se ***Work in Progress***

18 dec, Rättelse:
"Bloggrullarna" är inte obefintliga. Av 44 företagsbloggar som jag har valt att kolla på har 39 procent en blogroll el likn. Några länkar bara till 1 eller 2 andra blogar, medan Björn Thomasson Design har 49 bloggar i sin rulle. Tar man bort extremerna länkar de med rulle, till i snitt 6,5 bloggar. Det är ju helt ok. Tar vi med de utan blogglänkar i beräkningen blir siffran 3,7. Utan Björn Thomassons blogroll: 2,6. Klar skillnad.


Andra bloggar om:

torsdag, december 07, 2006

Ny företagsblogg, goda förutsättningar

Sprang på en ny företagsblogg i dag. Eastpoint Media började blogga i SEO-bloggen den 29 november. Ska bli intressant att se vad en SEO-blogg (Search Engine Optimization) kan utvecklas till, eftersom få svenska företagsbloggare verkar ha hajat vad bloggar kan göra för att plaska upp vad som populärt kallats Google juice.

Uppdaterat kl 15.49:
Apropå SEO, undrar om jag inte skulle klassa Jim Westergrens blogg som en företagsblogg också. Men han diskas ur mitt arbete, eftersom han skriver på engelska. (Vill göra lite statistiska jämförelser bloggar emellan, och jag tror att engelskan skulle störa resultaten)


Andra bloggar om: , ,

onsdag, december 06, 2006

Hemliga företagsbloggar och mjukvarutest

Har varit tyst i en vecka nu. Drygt. Insåg att jag borde lägga mer tid på uppsatsen än på bloggen, och inte tvärtom. Det lackar mot inlämning. Och kristna (?) högtider å sånt också för den delen. Bäst å lägga manken till då...
Jobbar förtvivlat med att sammanställa en korpus med svenska företagsbloggars samlade textproduktion och jobbar igenom en mängd olika program.
Lät Teleport Ultra, eller om det var Grab-a-site, göra en "länkanalys" av Pias hästblogg på Agria, och vips så dök Mattias blogg upp. Han har bloggat sedan september, men verkar vara väldigt hemlig. Har inte stött på bloggen i andra sammanhang, och att döma av antalet kommentarer är jag inte ensam.
Mattias jagar och bloggar om jakthundar. Nog för att jag inte äter kött, men mannen är ju Djurgårdare, och bara det förtjänar ju ett omnämnande!

Andra bloggar om: ,