Problemformulering börjar ta form...
I dag slängde jag ihop ett PM med försök till något som kan likna problemformulering – vad är det egentligen jag vill undersöka med företagsbloggarna? Utifrån det ska vi sedan komma över ens om en lämplig handledare för exjobbet. Så här såg det ut:
Ämne: Företagsbloggar
Syfte: Undersöka vad som skiljer företagsbloggen från "privata" bloggar. I vilken mån är de bloggar i den mening "det var tänkt"? Vad gör företagen med verktyget och varför? Vad kännetecknar denna (sub)genre av bloggar? (Många frågor, kanske läge att avgränsa sig...)
Teoretisk ram: Undersökningen kommer väl rimligtvis ske inom området diskursanalys huvudsakligen, kanske med knivsudd sociolingvistik.
Metod: Enkät bland företag om deras inställning till bloggar, hur och huruvida de utnyttjar dem/planerar göra det. Jämförande analys av ett urval existerande företagsbloggar mot ett representativt antal drag i "privata" bloggar. Risken är väl att det kan bli övermäktigt att analysera både företagsbloggar och andra bloggar. Förmodligen ställer jag min analys mot ett redan befintligt genreanalys av bloggar.
Resultat: Jag förväntar mig finna att företagen har dålig förståelse för bloggens dynamiska möjligheter och betydelse, att de ligger långt efter den stora blogosfären som sätter trenderna för den gängse bloggdiskursen och att de snarare använder den som ett statiskt marknadsföringsmedel än för att föra faktiska dialoger med sina kunder.
Andra bloggar om: blogosfären, företagsbloggar
Ämne: Företagsbloggar
Syfte: Undersöka vad som skiljer företagsbloggen från "privata" bloggar. I vilken mån är de bloggar i den mening "det var tänkt"? Vad gör företagen med verktyget och varför? Vad kännetecknar denna (sub)genre av bloggar? (Många frågor, kanske läge att avgränsa sig...)
Teoretisk ram: Undersökningen kommer väl rimligtvis ske inom området diskursanalys huvudsakligen, kanske med knivsudd sociolingvistik.
Metod: Enkät bland företag om deras inställning till bloggar, hur och huruvida de utnyttjar dem/planerar göra det. Jämförande analys av ett urval existerande företagsbloggar mot ett representativt antal drag i "privata" bloggar. Risken är väl att det kan bli övermäktigt att analysera både företagsbloggar och andra bloggar. Förmodligen ställer jag min analys mot ett redan befintligt genreanalys av bloggar.
Resultat: Jag förväntar mig finna att företagen har dålig förståelse för bloggens dynamiska möjligheter och betydelse, att de ligger långt efter den stora blogosfären som sätter trenderna för den gängse bloggdiskursen och att de snarare använder den som ett statiskt marknadsföringsmedel än för att föra faktiska dialoger med sina kunder.
Andra bloggar om: blogosfären, företagsbloggar
2 Comments:
En liten fundering bara! Om du har för avsikt att genomföra en undersökning men redan har en uttalad förväntan om resultatet, finns det då inte risk för att din förväntan tar över och skymmer sikten för objektiva fakta. Ska du inte hellre vänta med att konstatera om och hur företagsbloggar skiljer sig från privata - tryck ner din förväntan tills den får något att stå på, eller....? /Farsan
I Utopia skulle det ju funka, men den bistra sanningen är nog att de allra flesta uppsatser och avhandlingar tar avstamp i en förväntad slutsats, ibland kamouflerad till en "teori". Svårt att inte ha några förväntningar. Det sker liksom tvärtom – man börar med slutsatsen och avslutar med att formulera ett syfte som passar de resultat man nått. Alibit i det här fallet är den vetenskapliga metoden, så länge undersökningen går att upprepa av någon, kan presenteras i mätbara resultat osv är man på det torra. Men låt det bli vår lilla hemlighet!
Skicka en kommentar
<< Home