söndag, oktober 22, 2006

Länkar till blogg-uppsatser

Nu har jag ägnat några dagar åt att undersöka vilken tidigare forskning det finns på ämnet bloggar i allmänhet och företagsbloggar i synnerhet. En utmattande, inspirerande och skräckinjagande upplevelse (175 sidor? Det är ju inte rimligt?!).
De goda nyheterna: det har skrivits en hel del om bloggar.
De dåliga nyheterna: det har skrivits väldigt lite på svenska om bloggar.
Över allt tycks folk hänvisa till James Torios uppsats Blogs - A Global Conversation. Konstigt nog, och tyvärr, för den är ganska dålig. Han är nog bättre på PR får vi gissa.
Mycket av den forskning som finns annars kommer från blogforskningsprojektet Brog (Blog Research On Genre Project) som har en webbsida packad med uppsatser i ämnet. Into the Blogosphere är en liknande resurs med många texter.
Bridging the Gap: A Genre Analysis of Weblogs och Understanding Weblogs: a communicative perspective är två fristående uppsatser jag har hittat.
Däremot kunde jag bara hitta tre svenska uppsatser om bloggar, och inte en enda om företagsbloggar. De tre voro:
Daette aer aen daensk oppsats om hur mottagare tar till sig budskapet på företagsbloggar. Har fortfarande inte hajat nån titel...
The Voice of the Blog: The Attitudes and Experiences of Small Business Bloggers Using Blogs as a Marketing and Communications Tool, skriven av en Jeffrey Hill, fungerar väldigt bra tycker jag.
En tredje som rör företagsbloggar är Blogging the Market - How Weblogs are turning corporate machines into real conversations. Har dock inte hunnit läsa den än.
Espen Andersens Using Wikis in a Corporate Context har egentligen med företagswikis att göra, men innehåller så många gemensamma beröringspunkter att jag ändå valde att ta upp den här.

Andra bloggar om: , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

bra start

december 04, 2009 4:50 em  
Anonymous Anonym said...

Dess Pleasure att förstå din blogg. Ovanstående artiklar är ganska ovanligt, och jag verkligen tyckte om att läsa din blogg och poäng som du uttryckte. Jag gillar verkligen att visas upp under en typisk grund, efter en hel del mer inom ämnet. Tack för att dela ... fortsätta skriva!

februari 18, 2013 9:05 fm  

Skicka en kommentar

<< Home