fredag, december 08, 2006

Företagsbloggarna länkar inte, och andra iakttagelser...

Jag har velat lite mellan kvalitativ och kvantitativ metod i min genrebeskrivning av svenska företagsbloggar, och just nu har jag nog landat någonstans mitt emellan. Tanken var att lägga tyngden på en kvalitativ analys. Men eftersom det är så himla kul med statistik, och inte bara NHL-statistik, var jag tvungen att göra ett stickprov på 10 företagsbloggar:
  • Agria (Sofies blogg)
  • Akademibokhandeln (Görans blogg)
  • AMF Pension
  • Eniro
  • Järnringen
  • Kelkoo
  • Neea
  • Ostkompaniet (Hälsobloggen)
  • SBAB (Räntebloggen)
  • åkestam.holst
Jag undersökte:
  • Inlägg/dag
  • Ord/inlägg
  • Tkn/inlägg
  • Meningslängd
  • Förekomst av kommentarer
  • Förekomst av syndikering
  • Förekomst av multimedia (nån som har ett bättre ord? Känns lika häftigt som att skriva teleprinter...)
  • LIX (av någon anledning. Läste nyligen handfasta bevis (?) på att LIX är bull)
Om jag gör det här grundligt i uppsatsen kommer jag även att ta med antalet utgående länkar, eller åtminstone länkar till andra bloggar. En "intuitiv/empirisk" genomgång av hela den svenska företagsbloggfloran har gjort tydligt för mig att de är näst intill obefintliga. Företagsbloggarna i allmänhet är inte del av "bloggosfären". Det ska naturligtvis redovisas!
De här siffrorna representerar dock bara de senaste 10 inläggen sedan den 14 november. Det är svårt att säga något generellt om svenska företagsbloggar efter den här kollen, men det är tydligt att det finns stora skillnader bloggarna emellan.

Resultat: Se ***Work in Progress***

18 dec, Rättelse:
"Bloggrullarna" är inte obefintliga. Av 44 företagsbloggar som jag har valt att kolla på har 39 procent en blogroll el likn. Några länkar bara till 1 eller 2 andra blogar, medan Björn Thomasson Design har 49 bloggar i sin rulle. Tar man bort extremerna länkar de med rulle, till i snitt 6,5 bloggar. Det är ju helt ok. Tar vi med de utan blogglänkar i beräkningen blir siffran 3,7. Utan Björn Thomassons blogroll: 2,6. Klar skillnad.


Andra bloggar om: