torsdag, november 23, 2006

va100bp = flopp

(Detta har hänt.)

Föga förvånande kanske. Som jag påpekat tidigare, kanske hamnar inte en universitetsstudent överst på to do-listan när man omsätter åtskilliga miljoner årligen, i synnerhet inte när förfrågan trillar ner i den överbelamrade mailboxen...?

Ytterligare faktorer tas upp i den här kommentaren till det ursprungliga inlägget.

Hur som helst, 15 av 98 tog sig tid att svara på enkäten. 3 tackade aktivt nej till att delta, Ikea, H&M och Gambro. Volvo PV svarade helt sonika "Nej, vi bloggar ej" och så var det bra med det. Stort tack i alla fall till de 15 som bidrog till att göra detta till en mindre flopp än det blivit utan deras medverkan!

Det var svårt att göra värdefull statistik av resultaten. Dels på grund av det sparsamma underlaget, dels på grund av Wufoos gränssnitt (som dessutom bör ha påverkat svarsfrekvensen, enkäten har tydligen varit oläslig för vissa, jag gissar att det har nåt med å ä ö att göra...).

Det jag kunde göra tydligt, och som också är av någorlunda intresse har jag sammanställt i en behändig rapport. Där kan man också se vilka som svarat vad. Inte företagsnamn dock.

Det jag hade svårt att göra till snygga tårtdiagram i just Wufoo, var frågan om huruvida de har en policy kring att skriva bloggar. 9 svarar "Nej", 5 svarar "Vet ej".

Dessutom vad de gjort i relation till övervakning av utomstående bloggar som nämner företaget. 2 har svarat offentligt på ett blogginlägg, 7 har inte gjort ett dyft, och 5 vet ej.

De här resultaten är intressanta av den stora mängden "vet ej"-svar, som tyder på ett stort ointresse för bloggar, åtminstone hos de personer/företag jag har nått.
Man kunde anta att de som har bloggar och intresserar sig för dem skulle vara de som helst svarar på sådana här enkäter, men så verkar inte vara fallet. Eller så är det bara så att Sveriges 100 största företag är störst av andra anledningar än företagsbloggar.

Andra bloggar om: