söndag, oktober 29, 2006

Bloggar vs. Message Boards


Folk (inte 70-talister alltså) frågar mig när jag nämner mitt ex-jobb, vad det här med bloggar är för nåt egentligen. Det är bevisligen en befogad fråga, eftersom jag hela tiden har problem att komma med en bra förklaring.
"Typ en webbaserad journal med inlägg publicerade i omvänd kronologisk ordning med möjlighet för läsare att kommentera....."
En vanlig reaktion blir förstås "jaså, som en dagbok på internet ungefär", medan all-time-favoriten är frågan "men vad är skillnaden på det du beskriver och ett vanligt forum?"
I dag ska jag äntligen leverera ett konkret svar på den frågan med hjälp av en man vid namn Lee LeFever (omöjligt hans kristna namn) som till för ett år sedan skrev om bland annat företagsbloggar på sin blogg Common Craft.
Nu reser han jorden runt, men redan för två år sedan sammanställde han en bra översikt av skillnaden mellan bloggar och forum. Så, här mamma. En bit på vägen mot begriplighet.

Andra bloggar om: , ,