tisdag, oktober 24, 2006

Företagsbloggar eller verksamhetsbloggar?

Jag kunde presenterat Fredrik Wackå lite mer formellt i går. Jag har sett honom omnämnas som något av en svensk företagsblogg-guru, även om jag inte tror att han kallar sig det själv. Han bloggar själv på www.wpr.se och förut drev han sajten CorporateBlogging.Info. Båda har fungerat som väldigt bra resurser i mina förberedelser. Kudos.
Mer om den där listan han håller sig med. Wackå dristar sig också till att släppa in vad han kallar organisationsbloggar, alltså bloggar från det offentliga Sverige, såsom bibliotek eller Stockholms Universitet för den delen. Så om jag inte hade nog med urvalsproblem igår har jag det nu. Värre än att välja rätt jeans-märke, fast ändå mycket färre att välja bland.
Alltså, ska jag begränsa mig till rena företagsbloggar eller även inkorporera organisationsbloggarna? (FYI har jag redan valt bort journalistiska och politiska bloggar) Då får vi hitta på ett nytt namn för ämnet på ex-jobbet. Medarbetarbloggar har jag sett omnämnas. Själv vill jag lansera verksamhetsbloggar. Up for grabs!
Skulle gärna omfamna hela cabanan, Dieselverkstaden är till exempel ett exempel på en mycket bra verksamhetsblogg.
Men för att inte förvirra mer än nödvändigt känner jag mig tvungen att neka organisationsbloggarna. Ex-jobbet handlar nog fortfarande om företagsbloggar, enbart företagsbloggar och inget annat än företagsbloggar. Externa och offentliga sådana.

Andra bloggar om: , ,