tisdag, oktober 24, 2006

Det inte fullt så naturliga urvalet

Jag har problem med urval. Har bestämt mig för att jag snarare vill vara bred än djup. Alltså snarare undersöka flera företagsbloggar än att djuppenetrera en eller ett fåtal, för att kunna säga något generellt om klimatet på svenska företagsbloggar. Men hur ska jag göra mitt urval?
De som är intresserade av företagsbloggar vet säkert att Fredrik Wackå är mannen med stort "M" i ämnet, och han har håller också en lista över svenska företagsbloggar. Att utgå från den vore en avgränsning i och för sig, men den är lite för omfattande för att jag ska klara av hela. Ett 10-tal känns mer rimligt.
Så hur välja de 10? Det lättaste vore ju att plocka de som bäst passar med de resultat jag förväntar mig komma fram till, men tyvärr är den metoden föga vetenskaplig, seriös eller ens accepterad.
Veckans Affärer har också en lista, en över Sveriges 100 största företag (efter omsättning 2004). Kanske kunde jag ta, säg, de 10 största företagen med bloggar. Men då är problemet att inget av de företagen har en blogg (vad jag vet – har inte hunnit titta noggrannt på 100 webbsidor än). "Aha! Men de kanske har interna bloggar", tänker ni. Visst, så bortsett från mödan att ta reda på det ska jag alltså välja om jag vill koncentrera mig på interna eller externa bloggar. Jag har hela tiden varit inställd på externa, eftersom de är de enda jag har sett och alla andra utan företagen också för den delen.
Kanske kan jag jobba "baklänges" och i stället hitta de 10 största företagen på Wackås lista?
Kanske är det den bästa idén jag har hittills...

Andra bloggar om: , ,