onsdag, november 01, 2006

f500bp goes va100bp


Företagsbloggandet har kommit en gnutta längre i USA, för att uttrycka det milt, även om den stora bloggvågen inte totalt brutit igenom fördämningar än.
Det brukar uttryckas att företagsbloggar är bra i "bottom up-organisationer", alltså vad vi i Sverige kanske inte skulle kalla bottenstyrda, men i alla fall motsatsen till toppstyrda – företag med "högt i tak" och ett "öppet klimat" – ni kan flosklerna. Möjligtvis är det svårt för företag som Exxon eller Chevron att föreställa sig företagsbloggar och allt vad det för med sig i fråga om risker, men flera av jättarna har faktiskt egna företagsbloggar. Och om Microsoft kan, om Kodak kan, om Ford och General Motors kan – varför inte resten?
Sakta men säkert börjar de nappa, kanske inte haja, men nappa. Och hela utvecklingen följs av ett projekt som kallas Fortune 500 Blog Project, eller taggat f500bp. Vem som helst kan delta, och det hela går ut på att spåra och kartlägga bloggar från företagen på Fortunes lista över USA:s 500 företagsjättar.
Fortune har ingen svensk topplista, men det har Veckans Affärer, även om den fritt publicerade versionen "bara" listar 100 företag. Jag har nu tagit på mig att göra en svensk motsvarighet (nåja) – VA100-bloggprojektet. Japp, jag tänker undersöka hur många av dessa 100 som bloggar. Inte lika grundligt som föregångaren dock, jag tänker nöja mig med att skicka ut en enkät jag ställt samman på Wufoo (får se hur många av 100 jag slutligen skickar den till...), och hoppas att fler än tio tar sig tid att svara. Om de gör det inom rimlig tid ska jag också publicera resultaten här, under tiden kan ni beskåda frågorna på en kopia. Tycker ni om att sätta "X" i boxar är det bara att gå loss, men resultaten i den länken kommer knappast att följas upp... Sorry.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

3 Comments:

Blogger anonymous said...

I am happy that you plan to research top Swedish blogs! I am sorry that I do not know Swedish. Hopefully we can communicate somehow and help each other learn more about business blogs all around the world.

november 02, 2006 6:45 em  
Blogger cosmoscatten said...

Eric! fantastiskt roligt att råka på dig här. Skriver och står i ser jag. Länge sen sist! Hur mår du nu för tiden?? :) //Hanna

november 05, 2006 12:04 em  
Blogger Eric said...

Pust. Enkäten skickad till de första 50 företagen. Bara 50 kvar... En svarsfrekvens runt 25% i skrivande stund.
Tvivlar på om jag kommer att ha med resultaten i ex-jobbet dock, de kommer nog bli lite godtyckliga. Väldigt mycket avgörs ju av vem jag når på respektive företag. Jag försöker sikta på någon med titeln informationsdirektör eller kommunikationsdirektör, men ibland tvingas jag skicka den till webbavdelningen, en anonym info@xx.se-adress, eller bara fylla i ett formulär på hemsidan. En respondent svarade till exempel så här:

1) Skriver någon i ert företag en blogg som är relaterad till företaget eller dess affärsområde?
Vet ej

2) Har ni märkt några positiva eller negativa reaktioner eller resultat som är direkt avhängiga företagsbloggen?
Vet ej

3) Kryssa i (du kan kryssa för flera alternativ) om företaget har en policy för anställda kring att skriva:
Vet ej

4) Kryssa i om ni har gjort något av följande i relation till övervakning av utomstående bloggar som nämner företaget (du kan kryssa för flera alternativ)
Vet ej

Dessutom har jag insett att när det rör sig om så här stora företag har ju underliga ägarstrukturer och flera av dem internationella sajter, som jag kanske inte tycker borde räknas... Så, rör det sig om svenska företagsbloggar om de påstår sig ha sådana?

november 07, 2006 2:32 em  

Skicka en kommentar

<< Home