måndag, oktober 30, 2006

Vad är en blogg?


Lanserade ju frågan nedan, men har ännu inte svarat. Finns det någon definition som är allmänt vedertagen? Jag har ingen funnit. Det finns ju visserligen många dimensioner av en blogg, men det gör det ju av orden "bil", "fågel", eller "träd" också. Vi borde kunna enas om en ultimat definition, en minsta gemensamma nämnare.
Är en blogg utan möjlighet att kommentera fortfarande en blogg? Om den publiceras i kronologisk ordning, med äldsta inlägget överst? Vad är den kritiska tiden innan den uppdateras alltför sällan för att få kallas en blogg?
Ett jämförande tankeexperiment: Är en bil utan hjul fortfarande en bil? En fågel utan vingar? Om jag plockar av näbben också? Vi plockar fjädrarna medan vi håller på. Utan att reta för många djurrättsaktivister flår vi den också. Är det en fågel? Om jag halstrar och griljerar den? Är det en fågel?
En fågel eller bil är lika djup som en blogg, så vilka drag kan vi enas om? Här finns ett försök att sammanfatta dem, men jag söker något som kan sammanfattas i en enda mening. Många har försökt, men kan vi göra det på svenska och nå konsensus så skulle det hjälpa mig i min vetenskapliga strävan efter det exakta, nåja, så sätt igång! Förslag emottages tacksamt!

Andra bloggar om: ,