tisdag, december 19, 2006

Företagsbloggstatistik galore!

Mer siffror!
För att förtydliga: 44 företagsbloggar ingår i studien. Bibliotek och skolor har fallit bort, dessutom företagsbloggar som varit aktiva i mindre än 2 månader eller har färre än 10 inlägg sammanlagt.
Uppdaterat: Jag har även valt bort bloggar som skriver på engelska, och bloggar som inte uppdaterats mer än en gång de senaste 3 månaderna. Utångspunkten har varit Wackås lista över svenska företagsbloggar per den 13 december, plus ett par egenfunna.

(Godtycklig) branschfördelning:
Webb/IT: 16 företag
Marknadsföring/Reklam/PR: 8 företag
Handel: 7
Design: 4

75% ligger under företagens toppdomän, 11 stycken är "outsourcade" till bloggdomäner som Blogger och Typepad.

Företagen inom design har klart mest engagerade läsare, och snittar 5,5 kommentarer per inlägg. Webb/IT-bloggarna snittar 0,75 kommentarer/inlägg, varpå handelns och marknadsförarnas läsare får skämmas med 0,36 respektive 0,34 kommentarer/inlägg.