tisdag, december 19, 2006

iScream, uScream, wiiScream: iPhone

Jag bara älskar hur det nyligen så namngivna "word-of-mouse" fungerar. Hela techdelen av bloggosfären har bubblat på om en stundande iPhone från Apple jag vet inte hur länge nu, och nådde kanske sin kulmen när Gizmodo förra veckan skvallrade att "iPhone släpps på måndag" (läs: igår).
Nog släpptes den, men inte av Apple. Cisco hade norpat varumärket redan 2000, och får nu en publicitet för sin nya telefon som man bara kunnat drömma om. De hade inte behövt lägga en krona för annonser på tekniksajter, varenda techblogg med självaktning skriver om telefonen och visar bilder på den. Visserligen är det få som pratar om vad telefonen är, bara vad den inte är: inte Apple.
Men vad bryr sig Cisco om det? Varumärket är redan inhamrat innan vi ens visste att telefonen fanns och hela mobilvärlden pratar om deras lur idag. Armarna i kors, låt bloggarna sprida ordet. Det är smart marknadsföring det.
Jag läste någonstans om vilket värde Coke+Mentos-filmerna uppskattades ha genererat, ser fram emot en liknande uppskattning av Cisco inom kort.