tisdag, januari 02, 2007

Efter blod, svett och tårar...

Efter en god jul och ett gott nytt satt jag uppe hela söndagen och plitade ner det sista på ex-jobbet. Jag har förstått att länken till Google Docs-dokumentet inte funkat riktigt som det skulle, så jag lägger upp den senaste versionen som pdf i stället. Gjord i Open Office, kanske är det därför den ser lite keff ut? Hoppas bara att mjukvaran inte gått in och skrivit om texten, hittar ni några felaktigheter är det säkert så!
Jag vet att det är lite av ett hastverk, det kanske är risken när man jobbar och vabbar parallellt med plugget, så överös mig gärna med kommentarer! Bättre att få dem nu, medan jag ännu kan göra nåt åt det. Inga kommentarer är för hårda, jag uppmanar er: hjälp mig med det här, så kan jag fixa innan grillningen vid opponeringen.
Thanx!

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Eric,

Det ska bli spännande att läsa igenom arbetet, men låt mig redan nu komma med en första kommentar. Linklaters som är med i undersökningen, omnämns genomgående som "Linklater". Det vore kanon om du kunde ändra till Linklaters.

Tack på förhand,
Hans Kullin
Linklaters

januari 02, 2007 12:14 em  
Blogger Eric said...

Oerhört klantigt. Ska fixa det. Och tack för en bra blogg. Den bidrog med mycket till arbetet, även om jag inte refererar till den direkt.
(inge ont om Linklaters, men jag syftar på Media Culpa...)

januari 02, 2007 3:52 em  
Anonymous Anonym said...

Stort tack, Eric.

/ Hans

januari 02, 2007 4:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Eric,
intressanta tankar och slutsatser. Hoppas du får många bra synpunkter.

Jag har en reflektion som möjligen är bortom din valda metod men, tycker jag, viktig. Det handlar om den språkliga analysen och då framförallt användningen av "jag" och "mig".

Min maggropskänsla stöder det du kommit fram till nämligen att dessa ord är betydligt mindre vanliga i företagsbloggar än i privatbloggar.

Frågan är bara om privatbloggar är det mest talande jämförelsematerialet?

Vill man positionera företagsbloggar utifrån en tänkt "idealbild" av bloggar är det naturligtvis det. Och jag tycker att det är självklart att du gör det.

Men det är inte hela bilden.

Gör samma språkanalys på pressmeddelanden eller samma företags vanliga webbplatser och kolla antalet "jag" eller "mig" där...

Min poäng är alltså att ur en strategisk synvinkel är det intressant att se vilken förändring företagsbloggen innebär för ett företags kommunikation.

Och även små, små förekomster av "jag" innebär då en stor förändring. Före bloggen har det i stort sett bara hänt i enstaka fall - kanske ett julbrev eller vissa typer av direktmarknadsföring.

Nåväl, detta omfattas ju inte av din metod. Men för att ge en hel bild av företagsbloggandet skulle du kunna överväga att åtminstone nämna denna aspekt.

Hälsningar
/Fredrik Wackå

januari 04, 2007 9:42 fm  
Blogger Eric said...

Intressant synpunkt, och något jag inte reflekterat över, trots att jag är väl bekant med vad du beskriver.
Det skulle vara "VD har ordet"-texter i årsredovisningarna kanske, eller ett och annat säljbrev från nån bokklubb med "autentisk" fotokopierad namnunderskrift...
En jämförelse med annan typ av utåtriktad kommunikation vore klart intressant. Waymaker har ju t ex pressmeddelanden i "e-form" som är lätt att köra statistik på.

januari 05, 2007 10:16 fm  
Anonymous Anonym said...

Den statistiken skulle vara mycket intressant att se!
/Fredrik

januari 05, 2007 10:44 fm  

Skicka en kommentar

<< Home