onsdag, januari 10, 2007

Företagsbloggar vs. Årsredovisningar

allmän begäran följer en jämförelse mellan företagsbloggar och "annan extern företagskommunikation". Först ut är "VD-texterna" (ibland är det koncernchefen som har ordet, ibland är det nån annan) ur 10 företags årsredovisningar från 2004 och 2005 omväxlande. Det är möjligtvis olyckligt att de är "så gamla", men jag tror inte att mycket har hänt sedan dess. Jag vet inte hur många företag jag som konsult stått och mässat för om vikten av direkt tilltal, men de ser fortfarande lika skeptiska ut.

Här har jag använt årsredovisningar från BolagsFakta och plockat de tio första från listan "Large Cap" (minus Autoliv – på engelska – och Carnegie – lösenordsskyddad). Alltså ABB, Alfa Laval, Assa Abloy, Astra Zeneca, Atlas Copco, Axfood, Boliden, Capio, Castellum och Electrolux. Sammanlagt knappt 10 000 ord.
Möjligen blir det andra resultat om man tittar på onoterade företag, och åter andra om vi tittar branschvis, men det här är vad jag orkar med just för tillfället.

För de som inte memorerat min uppsats kan jag påminna om att "Jag" var det vanligast förekommande personliga pronomenet och var det elfte vanligast förekommande ordet i bloggkorpusen. "Vi" kom på en 17 plats.
Jag påpekade skillnaden mot personliga bloggar, där "Jag" noterade en tredjeplats. Fredrik Wackå påpekade mycket riktigt att medan detta tydligt skiljde företagsbloggarna från de personliga var det ändå ett jättesprång från den opersonliga företagskommunikation vi är vana vid. Stämmer det? Kolla här, topp 15 på ordfrekvenslistan ur ovan nämnda VD-texter:
  1. och
  2. att
  3. i
  4. en
  5. av
  6. för
  7. har
  8. som
  9. med
  10. till
  11. vi
  12. är
  13. under
  14. ett
Ett "vi" på 12:e plats! Föga förvånande att det är det vanligate pronomenet kanske. Nånstans efter plats 20 kommer även "våra" och "vår", tätt följt av , naturligtvis, "procent".
"Tillväxt" trillar också in på topp 30.
"Jag" hittar vi först någonstans efter 50:e plats. Jag tycker inte att det måste vara självklart, och kanske kan bloggarna påverka även VD-texterna, nu när allt fler årsredovisningar går till att publiceras och designas för webben (och kanske inte ens blir års-, eller kvartalsrapporter om de agerar förnuftigt. Varför rapportera årligen på ett medium som webben?).
En kul detalj är annars de positiva orden, eller snarare frånvaron av negativa ord. Det talas i ord som ska uttrycka kontinuitet och styrka, ord som resultat, utveckling, ytterligare, fortsatt, ökade, goda, starkt, efterfrågan, lönsamt...
I morgon: företagsbloggar vs. pressmeddelanden.