fredag, januari 12, 2007

Företagsbloggar vs. Pressmeddelanden

Sist kollade vi hur företagsbloggarna stod sig mot VD-texterna i 10 företags årsredovisningar. Ur ett rent språkstatistiskt perspektiv alltså. I dag kommer turen till pressmeddelandena som extern kommunikationskanal, och maaan är det deprimerande siffror.
Texterna är samtliga pressmeddelanden från onoterade företag och organisationer, som publicerades på Waymaker den 10 januari – 15 st. Företag: Svensk Mjölk, Fazer, GE Real Estate, Carl Lamm, Svenskt Näringsliv (2 st), Rezidor, Homerun Gaming Venture, Vattenfall, Brunnswick, Volkswagen, Svenska Lokaltrafikföreningen, Epsilon, Tre, Stockholm Stock Exchange.
  1. och
  2. i
  3. att
  4. en
  5. som
  6. är
  7. av
  8. med
  9. för
  10. har
  11. ett
  12. till
  13. den
  14. om
  15. kommer
  16. de
  17. det
  18. inom
  19. kan
"Vi" kommer först på 42 plats, efter en massa företagsnamn och varumärken och det högt rankade "information".
De här ordfrekvenserna är kanske inte underliga för pressmeddelanden, som av naturen författas som av en oberoende betraktare i formen av en nyhetsartikel. Man pratar om saker (företag, produkter, händelser) i tredje person: den, det, de, en, ett.
Det högt rankade "kommer" används för att annonsera en händelse – det klassiska iscensättandet av en nyhet.
Något "jag" existerade dock inte. Den här korpusen var på drygt 4500 ord, vilket är i magraste laget. Skulle haft mer text, men det får bli en annan gång.