måndag, januari 15, 2007

Räkenskapens dag för den externa kommunikationens tvekamp

Fredrik W hade rätt. Företagsbloggarna må te sig opersonliga jämte privatpersoners bloggar, men är ruskigt intima jämta annan företagskommunikation. Som sagt, jag tror att VD-texterna i årsredovisningar har en del att lära av bloggarna. (Fast kanske vill man ha mer distans till aktieägarna än till sina kunder? Det får tiden utvisa.) Beta Alfa nämner också nya idéer om pressmeddelandets form som kan leda till en förändring även i den genren.
Men i dag – så här ser slutställningen ut:

FTG-bloggar
VD-texter
PM
1. och
och
och
2. att
att
i
3. i
i

4. som
en
att
5. på
av
en
6. det
för
som
7. är
har
är
8. en
som
av
9. för
med
med
10. med

för
11. jag
till
har

vi
ett


till

55: jag
den


om


kommer


de


det





42: vi

Och nu ser jag en annan sak i VD-textern: inget verb! Inget "är". Vad det är ett tecken på får hugade textanalytiker grunna på själva, även om jag har mina misstankar.

Andra bloggar om: , ,